Zoeken: geef hiernaast je zoekwoorden in en vink de gewenste niveaus aan.
Gedetailleerd zoeken: selecteer de gewenste categorie via de blauwe pijlen.

Meer info

Welkom op de website van Digitale School. Dit is een initiatief van de lerarenopleiding kleuter-  en lager onderwijs VIVES campus Kortrijk. Op deze plaats bieden we digitaal leermateriaal aan onder de vorm van filmfragmenten uit de klaspraktijk.

Deze beelden zijn demonstraties van docenten werkzaam op VIVES campus Tielt, alsook opnames van leerkrachten kleuter- en lager onderwijs uit het werkveld (en in de nabije toekomst ook buitengewoon onderwijs). Via deze beeldfragmenten beogen we dat studenten en afgestudeerde leerkrachten waardevolle voorbeelden kunnen bekijken om zo hun competenties verder te ontwikkelen en inspiratie op te doen.

Observeren in het werkveld is belangrijk maar aangezien we slechts zo’n 30% onthouden van wat we zien, is er nog meer nodig dan enkel videofragmenten bekijken. Daarom staat naast elk filmpje een vraag. Het antwoord op die vraag, de didactische duiding,  kun je na het bekijken van het filmpje raadplegen in de PDF-fiche. Als je zelf evalueert en bespreekt, bestaat namelijk de kans dat je zo’n 80% onthoudt… Het is niet de bedoeling om deze voorbeelden klakkeloos te kopiëren, maar hopelijk krijg je door het bekijken wel inspiratie om bepaalde elementen te integreren in jouw handelen.

Kreeg je op stage te horen dat je te weinig informatie uit de kinderen laat komen? Dat jouw vraagstelling nog niet op punt staat? Of dat jouw bordschema problematisch is? Dat je leerlingen of kleuters onvoldoende bevestigt? Dat je te weinig expressief een verhaal vertelt? Neem dan zeker een kijkje bij de rubriek ‘basiscompetenties’.
Ben je op zoek naar inspiratie over bepaalde vakken zoals muziek, Nederlands, wereldoriëntatie…? Via de rubriek ‘opleidingsonderdeel’ vind je misschien wat je zoekt. Ook via de rubriek ‘werkvorm’ kun je gaan snuisteren naar de aanwezige fragmenten.

Gericht zoeken doe je evenwel best via de zoekfunctie. Tik je  bvb. ‘hoekenwerk’, ‘differentiatie’, ‘vraagstelling’ of de naam van een bepaald vak in, dan krijg je filmfragmenten te zien die voldoen aan jouw zoekterm. Binnen de zwarte balk kun je de zoekopdracht verfijnen door het gewenste item aan te klikken (bijvoorbeeld hoekenwerk binnen lager onderwijs).

Wil je toegang tot de beeldfragmenten? Lees dan de handleiding op Toledo bij de community van de studenten (Community studenten > Onderwijstechnologie > Digitale School > Bijgevoegde bestanden).